Да се казва, че едните са добри, защото другите са лоши, е като да се каже, че свинските говна са вкусни, защото кравешките са отвратителни.
петък, 12 април 2013 г.
Убиват ли търговските вериги българския производител? - краткият отговор е "не"
От няколко години слушам представители на различни асоциации свързани с производството на бързооборотни стоки, да се оплакват от негативното влияние на големите търговски вериги върху бизнеса им. Следва едно хленчене за протекционизъм и квоти, и какви ли не глупости. Един вид се иска производството им да бъде купувано в определени количества и на подходящите цени, пък след това онези да си го бият в главите. Казано с други думи, тези производители искат същите условия, по които работят електрическите компании - държавната НЕК купува скъпия им ток, пък после си го бие в главата, или не? Всъщност не - НЕК намира на кого да го продаде.
Големите търговски вериги им били извивали ръцете.
По всички писани и неписани правила на икономиката, ако за дадено нещо няма пазар, то следва да не бъде произвеждано. Под пазар разбирам не просто да бъде продадено накак си, а да може да се продаде на цена, която да покрие цялата му себестойност и да остави печалба за производителя. Къде са тръгнали да произвеждат, като няма къде да го продават. Съветският съюз отдавна го няма, за да си пазарува ненужни неща с идеята да прави стокооборот на някого.
Дадена търговска верига е една възможност повече да се намери пазар на продукта. Никой не те насилва да продаваш на загуба, нито да произвеждаш, че след това да продаваш на загуба. Нали така? Това го знае всеки селянин, който изкарва зеленчуците си на пазара. Знае и че прекратява градинарските си занимания, ако не може да изкара достатъчно за да покрие разходите и да осигури прехраната си. Селянинът го знае, големите бизнесмени се правят на откачени и пускат разни промоции с призиви да се купува българското. Да, да се "лайкват" подобни глупости може и да е модерно, но след това отивам в магазина и купувам онова, което ми трябва, ако мога да си го позволя.
Целият проблем идва от две дълбоко вкоренени неща.
Сред тях е готованщината и чакането някой да друг да свърши нашата работа. Другото е липсата на икономика и в частност на развити пазари. Недостатъчната търговска мрежа е проблем. И тук традицията в мисленето сочи в посока на антиапазрни настроения, за сметка на абдалски влагания труд, без никаква перспектива за реализация на произведения продукт.
the new "БЛОГОВО" - Група за споделяне и следене на блогове