Да се казва, че едните са добри, защото другите са лоши, е като да се каже, че свинските говна са вкусни, защото кравешките са отвратителни.

петък, 7 февруари 2014 г.

ЩЕТИ (в минало и бъдеще време)

С приятел обсъждахме преди малко щетите, които ни е нанесло така нареченото качествено българско образование. Той е малко по-малък от мен и е пропуснал дружинните ръководителки и пионерските връзки, обаче по същество в чисто образователен план е претърял същите поражения. Проблемът, който съществуваше някога, а именно "фабрично" заложената функционална неграмотност или казано иначе липсата на умения за прилагане на накълваните знания, е съвсем наличен и днес, при това в цялата си прелест. И тъй като образователната система подобно на йезуитски орден има склонност по-първо да се погрижи за възпроизводството на "правилното" разбиране за смисъла и функцията на образованието, то скоро съществен качествен прогрес едва ли ще се случи. Вътрешната съпротива срещу всяка промяна и не говоря за технологичните играчки, е толкова могъща, че по-скоро полицаите ще престанат да пребиват хора за радост, отколкото даскалите да приемат нещо различно от единственото правилно. Не е никак случайно, че най-мразените министри са точно тези, които се опитаха да променят нещата.
Заключението е, че, ако нещо е в състояние да промени мелачаката, мислете за "Another Brick in the Wall", за да ме разберете, то това е университета и нямам предвид някаква промяна в онова, на което се учат бъдещите даскали, защото, когато попаднат на терен, там си има кой да им набие кофите по калъп. Нещо би се променило в това обещество, когато е налице качествено друг подход към образованието и като че ли възможността се крие в това, университетите да игнорират средното образование, тоест да отворят прием без изискване за диплома.

3 коментара:

  1. А кои министри се опитаха да променят нещата в образованието, че не разбрах? Единствените промени в последното двайсетилетие е въвеждането на задължителните матури и делегираните бюджети на училищата. Матурите не доведоха до по-качествено образование, бюджетите допринасят за задържането на кретени насила в училищата. Не си прав, че даскалите са в съпротива на новото. Просто промяна няма. Идеята ти университетите да игнорират средното образование иначе ми харесва. Но и висшето ни образование е зациклило много яко!

    ОтговорИзтриване
  2. обобщил съм на едро, но като цяло съм описал точно нещата.

    ОтговорИзтриване
  3. Аз пък съм убеден, че прекалено много се очаква от училището за образоването на ВСЕКИ попаднал в него. Ученици с медали от международни олимпиади имаме всяка година. ОООооо имаме и пълни дебили - чалгари и пиандета - и за тях не е виновно училището (макар това да е удобното обяснение). Към автора: и като си разбрал какви щети ти е нанесло училището, сгурно не си се и змислял за плюсовете от там - щото ти е било без пари и всички са ти били (а сигурно още са ти) длъжни?! И накрая ще ти подскажа: Обобщаването - може да чертае тенденции, Но размива причини (грешки и отговорности) и ето Ти се чувстваш ощетен (т.е. някой друг ти е виновен). Много удобно - НАЛИ!!!

    ОтговорИзтриване