Да се казва, че едните са добри, защото другите са лоши, е като да се каже, че свинските говна са вкусни, защото кравешките са отвратителни.

понеделник, 1 септември 2014 г.

Не ми е целта да ви скандализирам

От няколко дни върви възмутителен пост или статус срещу учебника по история за трети клас, ако не се лъжа. Честно казано не разбирам ропотите, пък били те и родолюбски. Какво иска този? Във въпросния възмутен ропот на колегата историк, аз виждам класическото промито и тесногръдо отношение към историята ни. Ще взема за пример частта, отнасяща се до един от малкото исторически българи, които харесвам - Левски. В недолюбения учебник за ТРЕТИ КЛАС, за Левски е казано малко - лек щрих на фактите и никаква оценка за тях. Напълно липсва стереотипното представяне. Изцяло е премахнато и не съществува. Липсват оценки и квалификации, като това, че Левски е добър и българин, както и това, че турците са лоши. Казано е, че полицията го е заловила, съдът го е осъдил, а присъдата е била изпълнена в покрайнините на София. Страхотно, бих казал. И не се шегувам. ЗАЩО?

Само факти, без емоции, няма драматизъм. Точно така трябва да се чете историята. Конкретно в случая фактите са малко, но и публиката, за която е предназначен учебника е малка. На по-късен етап ще се запознаят по-подробно, тъй като това се учи и по-нагоре. Лично аз се радвам, че от този учебник липсва частта с мозъчната промивка. Липсва натрапването на изводи и заключения. Това е добра предпоставка, идващото сега поколение да успее някак си, въпреки гнилата среда, да усвои умението да мисли, разсъждава и прави собствени изводи и оцвнки на миналото.

Знам, че вероятно мнозина от вас ще бъдат шокирани от казаното по-горе, но помислете кое е по-добре. Кое е по-добре за нас - изкараното на конвейер поредно поколение овци или развити мислещи индивиди.

5 коментара:

  1. Примерът ти с Левски е добър, но за да се правят заключения, прегледай целия учебник. От извадките, които четох в нета ми се струва като учебник за умствено изостанали. Не мога и аз да направя генерално заключение.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Чел съм всичките "скандални": извадки. Чел съм и обратните мнения за други учебници, че са пълни с много ненужни обяснения и непознати термини. Мисля си, че за деца на девет години е добре да е по-простичко казаното.

      Изтриване
  2. Ами така, както е дадено, излиза само, че го хванали и обесили. Пък защо са го гонели не е ясно.

    ОтговорИзтриване